SPRÁVA O VÝCHOVNO-VZDELÁVACEJ ČINNOSTI, VÝSLEDKOCH A PODMIENKACH ZÁKLADNEJ ŠKOLY
V HÁJSKOM
Školský rok 2008/2009
1. Základné identifikačné údaje o škole
Názov školy: Základná škola
Adresa: č.67, Hájske 951 33
Telefón : 037-7819026
Fax : 037-7819026
e-mail: palugova@centrum.sk, palugovav@zoznam.sk
Web stránka:www.zshajske.estranky.sk
Zriaďovateľ: Obec Hájske
Riaditeľ školy: Mgr. Viera Palugová
Vyučovací jazyk: slovenský
Učebné plány: 1. stupeň:
1.ročník ISCED – 1
2.ročník Variant -4 / s informatickou výchovou/
3.ročník Variant – 1
4.ročník Variant - 1
2. stupeň:
6.ročník Variant – 4 / s informatickou výchovou /
7.ročník Variant – 1
8.ročník Variant – 1
9.ročník Variant – 1
Názov vzdelávacieho programu : Environmentálna výchova
Cieľ výchovy a vzdelávania:
Osvojenie vedomosti o životnom prostredí a o vzťahu človeka k živej a neživej prírode, chápanie ekologických a environmentálnych problémov a pojmov, ekosystematické vzťahy.
2. Stručný prehľad náplne školského roka 2008-2009
Školský rok 2008/2009 sa niesol v znamení rozvoja čitateľskej gramotnosti detí i obecnej verejnosti. Postupne sa všetci žiaci pripojili do projektu „Aktivity na zvýšenie čitateľskej gramotnosti. „
Vyučovanie sa realizovalo na 1. i na 2. stupni podľa rozpísaných hore uvedených variantoch, na 1. aj 2.stupni sa vyučoval nemecký jazyk riadne počas vyučovania a anglický jazyk podľa záujmu v krúžkoch. Vo všetkých ročníkoch sa deti rozhodli pre náboženskú výchovu. Etická výchova sa nevyučovala . Od 6.ročníka po 9.ročník bolo posilnené vyučovanie jednou hodinou konverzácie v nemeckom jazyku.
I.stupeň:
1.ročník samostatná trieda, triedna pani učiteľka Mgr. Kristína Poliaková, počet žiakov 10.
2.a 4.ročník spojený, triedna učiteľka Mgr. Mária Tóthová, počet žiakov 19.
3. ročník samostatná trieda, triedna učiteľka Mgr. Marta Bucheňová, počet žiakov 8.
II.stupeň :
5.ročník – nebol zriadený.
6.ročník - triedny pán učiteľ Mgr. Stanislav Kaplan, počet žiakov 9.
7. ročník- triedna pani učiteľka Mgr. Tatiana Tóthová, počet žiakov 10.
8.ročník – triedna učiteľka Mgr. Zuzana Púchovská, počet žiakov 9.
9.ročník – triedna učiteľka Mgr. Anna Fraňová, počet žiakov 13.
V školskom roku 2008-2009 boli zriadených 7 tried a spolu 78 žiakov.
Počas školského roka 2008/09 sme sa snažili vytvárať vyhovujúce podmienky pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorých sme evidovali spolu 21, žijúcich v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností žiaka, nepodporuje
jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj jeho
osobnosti.
Vyučujúci používali slovné hodnotenie v 1.ročníku v zmysle Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov ZŠ a v 3.roč.v 1.polroku učitelia postupne klasifikovali nové predmety prírodovedu a vlastivedu v treťom ročníku. Výchovné predmety podľa rozhodnutia pedagogickej rady zo dňa 27.augusta 2008 sa klasifikovali. Žiaci na II. stupni vo výchovných predmetoch sa spájali do skupín, najviac do 17, pretože počet žiakov je opäť nižší ako bol v školskom roku 2007-2008 a znížil sa aj stav pedagogických pracovníkov o jedného.
Všetky dôležité problémy boli analyzované a prejednávané na 10-tich pedagogických radách a 4 -krát na klasifikačných hodnotiacich poradách ako aj na zasadnutiach v rámci Metodického združenia pod vedením Mgr. Kristíny Poliakovej a Predmetovej komisie spoločenskovedných predmetov pod vedením Mgr. Tatiany Tóthovej, ktorá vykonávala aj funkciu výchovnej poradkyne. Predmetovej komisie prírodovedných predmetov pod vedením Mgr. Zuzany Púchovskej .
Medzi hlavné úlohy v školskom roku 2008-2009 bolo informovanie pedagogických zamestnancov s pedagogicko-organizačnými pokynmi vypracovanými MŠ SR ,podľa ktorých sme organizovali celý školský rok. Naďalej sme pokračovali v humanizácii a demokracii výchovno-vyučovacieho procesu, vytvárali pokojnú a tvorivú atmosféru.
Trvalou úlohou bolo viesť žiakov k vzájomnej úcte, tolerancii, mravnosti a rozvíjanie u vlastenectva.
Zvýšenú pozornosť sme venovali žiakom zo sociálne slabšieho prostredia, ktorým sme zabezpečovali nákup pomôcok na vyučovanie.
Celý pedagogický zbor neustále zvyšoval kvalitu práce, jednotne a dôsledne postupoval v plnení požiadaviek, opierali sme sa a zaraďovali postupne rozpracovanú koncepciu riaditeľky školy do praxe.
Sprísnili sme požiadavky na zlepšenie úrovne čítania, písania a samostatného prejavu.
Zapájali sme žiakov do súťaží podľa ich talentu, nadania ako aj do krúžkov, aby čo najviac využívali svoj voľný čas na zmysluplnú činnosť a osobnostný rozvoj.
Environmentálnou výchovou sme rozvíjali u žiakov vzťah k prírode, aby chránili a zlepšovali areál a okolie našej školy, v školskom roku sme zaradili 2-krát zber papiera.
Podporovali sme u žiakov umelecké prejavy a reprezentovanie vlastnej tvorby vo verejných vystúpeniach a vytváraní projektov, ktorými triedy súťažili medzi sebou. Rozvíjali sme ľudové tradície a zvyklosti .
Venovali sme intenzívnejšiu pozornosť problematike diskriminácie, rasizmu, demokracii, mravným hodnotám a iných prejavoch intolerancie.
Všetky prípady oprávneného podozrenia a prejavy šikanovania sme riešili priebežne celý školský rok a spolupracovali s vyškolenými odborníkmi centier výchovnej a psychologickej prevencie a psychologickou poradňou ako aj policajným zborom a kuratelou úradu sociálnych vecí a rodiny.
Zabezpečili sme aktívnu ochranu žiakov pred sociálno-patologickými javmi v projekte Správaj sa normálne .
Zamerali sme sa na uplatňovanie humanistických metód a foriem výchovy a vzdelávania, dodržiavali sme vzdelávacie štandardy schválené ministerstvom školstva. Pri klasifikácii a hodnotení žiakov dôsledne dodržiavame metodické pokyny na hodnotenie a klasifikáciu.
V rámci skvalitnenia karierovho poradenstva rozširovali sme informovanosť o výbere odborov, plánoch regionálneho rozvoja a možnostiach uplatnenia sa v povolaniach. Posilnila sa spolupráca výchovného poradcu – pedagogicko-psychologickej poradne – rodiča – žiaka.
3. Údaje o rade školy a iných poradných orgánoch školy
Členovia rady školy:
Predsedníčka: Anna Fraňová
Ostatní členovia : Kristína Poliaková,Dušan Kužela, Ivan Múčka, Jaroslav Bennár, Božena Barbíriková, Monika Matušicová
Stručná informácia o činnosti rady školy za rok 2008-2009
Zasadnutie dňa 5.11.2008 – prijaté uznesenia:
- Rada školy berie na vedomie voľbu RŠ p. A. Fraňovú
- Rada školy berie na vedomie správu o vých.vzdel.výsledkoch školy za školský rok 2007-2008
- Rada školy ukladá vyučovať v 1.ročníku podľa schváleného Školského vzdelávacieho programu
- Rada školy ukladá zabrániť voľnému vstupu rodičov do priestorov školy ú len v určený čas/
Zasadnutie dňa 15.12.2008 – prijaté uznesenia :
Rada školy schvaľuje Štatút Rady školy, Plán práce školy, Školský poriadok, Organizačný poriadok, zvonenie a dĺžku prestávok, hodnotenie 1.štvrťroku
Zasadnutie dňa 16.3.2009 – prijaté uznesenia :
Rada školy berie na vedomie výchovnovzdelávacie výsledky za I. polrok, informácie o prijatých žiakoch do 1. Ročníka pre budúci školský rok, výzvy na projekty / spracovávanie vybraného projektu/.
Rada školy schvaľuje výsledky hospodárenia za rok 2008
Metodické orgány školy:
A. Metodické združenie + výchovné predmety
B. Predmetová komisia prírodovedných predmetov
C. Predmetová komisia spoločenskovedných predmetov
A.Metodické združenie + výchovné predmety
Zasadnutia sa konali 02.09.2008, 19.11.2008,19.01.2009, 15.04. 2009, 18.06.2009
Vedúcou MZ + PK výchovných predmetov bola Mgr. Kristína Poliaková a členovia Mgr. Viera Palugová, Mgr. Stanislav Kaplan,, Mgr.Zuzana Púchovská, Mgr. Marta Bucheňová, Mgr. Erika Horváthová, PaedDr. Anna Fraňová, Mgr. Mária Tóthová, Ľudovít Urban.
Do pracovnej skupiny patrili 9 pedagógovia, pracovali podľa plánu práce školy, plánu MZ a PK- výchovné predmety a POP. Prerokovali a schválili ŠkVP po preštudovaní Štátneho vzdelávacieho programu. Koordinátori školského vzdelávacieho programu boli Palugová, Polaiaková, Kaplan. Členovia MZ prerokovali a schválili časovo-tematické plány, stanovili a schválili pravidlá hodnotenia kontrolných prác, diktátov a iných vedomostných skúšok, študovali učebné osnovy, vzdelávacie štandardy a základné požiadavky pre výchovné predmety. Integrovaným žiakom pedagógov.ia vypracovali IVP v spolupráci so Súkromným centrom špeciálno- pedagogického poradenstva Trnava, v zastúpení Mgr. Miroslavy Ormandyovej. Na škole pokračoval projekt „ Správaj sa normálne“ v spolupráci s políciou z Nitry.
Stručná charakteristika práce MZ + výchovné predmety:
September: Stanovili sa pravidlá integrácie, návšteva divadelného predstavenia v Nitre, bol schválený ŠkVP Radou školy, chválili sa učebnice pre 1. ročník.
Október, november : prebehlo školské kolo Šaliansky Maťko / 1.miesto získala Katarína Vlčková zo 4.ročníka/, vyhodnotili sa nedostatky vo vstupných kontrolných prácach 2.-4.ročníka, prijali spôsoby nápravy nedostatkov, tr. učiteľka 1.roč. Poliaková podala správu o stave vedomostí prvákov a uviedla spôsoby odstránenia nedostatkov, započala sa práca v záujmových útvaroch- Literárno-výtvarný /p. Poliaková/, Anglický jazyk /p. Kaplan/, Výtvarný pre 2.stupeň /sl. Púchovská/, Hra na flaute / p. Urban/, Informatika /p. Palugová/, usporiadalo sa 1.kolo Matematickej olympiády.
December, január: Uskutočnila sa Mikulášska akcia pre žiakov celej školy, vystúpenie s kultúrnym programom pre rodičov z príležitosti Vianoc, uskutočnilo sa školské kolo Pytagoriády/ nik z nej nepostúpil do 2.kola/,zapísala sa neochota žiakov a slabé sociálne zázemie, študovali sa nové pokyny na klasifikáciu a hodnotenie žiakov.
Február: Usporiadala saa výtvarná súťaž „Vesmír očami detí“, školské kolo, vyhodnotili sa nedostatky z polročných hodnotiacich prác, 9.2.2009 sa uskutočnil slávnostný zápis prvákov na školský rok 2009-2010 v spolupráci Súkromným špec.-pedagogickým centrom Trnava za účasti p. Ormandyovej, usporiadal sa karneval pre žiakov našej školy a tunajšej materskej školy.
Marec: Prebehlo školské kolo recitačnej súťaže „ Hviezdoslavov Kubín“ / do okresného kola nik nepostúpil / V I. kategórii v próze získala 2.miesto Katarína Vlčková / 4.ročník/, v poézii
3.miesto Petra Barbíriková /2.roč./. V II. kategórii v próze 2.miesto Barbora Vlčková / 7.roč/, 3.miesto Matej Horňák /7.roč/ a v poézii 2.miesto Lukáš Franta /8.roč./, 3.miesto Christián Ščípa /8.roč./
Apríl: Zúčastnili sa dievčatá 2.stupňa majstrovstiev vo futbale v Močenku a získali 2.miesto, usporiadal sa „Deň Zeme“ s environmentálnymi zameranými akciami.
Máj: Žiaci 1.stupňa sa zúčastnili dopravnej teoretickej aj praktickej výchovy na Dopravnom ihrisku v Šali a usporiadala sa exkurzia do Nitry- Gardénia, nacvičil sa kultúrny program ku Dňu matiek v priestoroch KD Hájske.
Jún: V spolupráci s tunajším spolkom poľovníkov sa usporiadala vedomostno-športová akcia pri príležitosti MDD, vyhodnotila sa úroveň čítania 1.-4.ročníka, uskutočnil sa zber papiera a vyhodnotil sa víťaz Šimon Nétry /1.miesto/, zorganizovali sa 2 divadelné predstavenia v priestoroch školy a kultúrneho domu.
B.Správa prírodovedných predmetov
Zasadnutia sa konali: 02.09.2008,20.11.2008, 19.01.2009, 15.04.2009,18.06.2009
Vedúcim predmetovej komisie bola Mgr. Zuzana Púchovská
a členovia Mgr. Stanislav Kaplan, PaedDr.Anna Fraňová , Mgr.Marta Bucheňová
Členovia predmetovej komisie prejednali a schválili plán práce PK, plán zasadnutí , hlavné i osobné úlohy. Vyučovanie sa realizovalo podľa platných učebných osnov a podľa schváleného vzdelávacieho štandardu. Systematicky sa pracovalo s talentovanými žiakmi, venovala sa pozornosť menej výkonným žiakom, zodpovedne sa pripravovali žiaci 9.ročníka k prijímacím pohovorom, v stanovených termínoch sa uskutočňovali predpísané práce na preverenie vedomostí, zapojili sa žiaci deviateho ročníka do celoslovenského testovania KOMPARO 2008, dodržiavali sa zásady klasifikácie a snažili sa čo najviac žiakov zapojiť do súťaží - Matematická olympiáda, Korešpondenčný seminár z matematiky MAKS, Pytagoriáda, Matematický Klokan a súťaž Expert, Geografická olympiáda, Biologická olympiáda, Fyzikálna olympiáda, Chemická olympiáda, Projekty Infoveku podľa priebežnej ponuky.
P.uč. Púchovská viedla aj doučovanie so žiakmi 9- tého ročníka ako prípravu na Monitor 9 a na prijímacie pohovory na stredné školy.
V časovo-tematických plánoch sa vyučujúci zamerali na zaradenie projektov: protidrogová výchova / PDV/, environmentálna výchova /ENV/, výchova k manželstvu a rodičovstvu /VMR/, výchova k tolerancii / TOL/, škola podporujúca zdravie /ZŠ/,výchova k ľudským právam /VĽR/, čitateľská a informačná gramotnosť /ČIG/, ochrana človeka a prírody /OČaP/, prevencia proti kriminalite /krim/, zavedenie eura / EURO/.
Medzi hlavné ciele si vyučujúci vyčlenili pôsobiť na hodnotovú orientáciu žiakov a formovanie ich osobností. V rámci ENV pôsobiť na pochopenie javov a vzťahov v ŽP, vzájomnej závislosti človeka a prírody, na formovanie ochranárskych postojov. Vyučujúci venovali zvýšenú pozornosť úlohám súvisiacim s prevenciou drogových závislostí, rozširovali u žiakov vedomosti z oblasti ľudských práv, predchádzaním rôznych foriem diskriminácie, xenofóbie, rasizmu, v súlade s chartou základných ľudských práv a slobôd a Medzinárodného dohovoru o odstránení všetkých foriem rasovej diskriminácie. Dôležitou úlohou bolo viesť žiakov k samostatnosti, naučiť ich tvorivo spájať získané vedomosti, dávať ich do logických súvislostí. Na zasadnutiach bola prerokovaná a zosúladená jednotná stupnica hodnotenia písomných prác pre prírodovedné predmety.
Zo všeobecného pohľadu sa pohybovali výsledky žiakov okolo priemeru. V triedach je veľký počet žiakov s poruchami učenia a hyperaktívnych žiakov, čo zhoršuje vyučovací proces. Žiakom chýba väčšia pozornosť a neprejavujú dostatoční záujem o súťaže, čo sa odráža aj na úspešnosti školy v rámci okresu, je to tiež spôsobené nízkym počtom žiakov v škole.
C. Správa spoločenskovedných predmetov
Zasadnutia sa konali : 02.09.2008, 20.11.2008, 19.01.2009, 15.04.2009, 18.06.2009.
Vedúcou predmetovej komisie bola Mgr. Tatiana Tóthová a členovia Mgr. Kristína Poliaková, Mgr. Stanislav Kaplan, PaedDr. Anna Fraňová
Slovenský jazyk a literatúra má v systéme školského vzdelávania centrálne postavenie. Vzhľadom na túto skutočnosť sa jej venovala i primeraná pozornosť zo strany vyučujúcich. Dôležité bolo rozvíjanie tvorivého myslenia, ale aj kritického postoja ku skutočnostiam. Slovenský jazyk ako jeden z hlavných vyučovacích predmetov, vytvára predpoklady pre úspešné zvládnutie ostatných vyučovacích predmetov, vytvára predpoklady pre úspešné zvládnutie ďalšieho učiva, ale zároveň je súčasťou uceleného systému výchovno-vzdelávacieho procesu. Slovenský jazyk rozvíja komunikačné schopnosti, rozvíja etické i estetické myslenie u žiakov a umožňuje im chápať vzájomnú súvislosť javov okolitého sveta. Slovenský jazyk tak rozvíja tvorivé myslenie a vytvára kritické postoje a myslenie. Zároveň podnecuje i hodnotiaci postoj. Integrálnou zložkou slovenského jazyka a literatúry sú tiež ústne a písomné prejavy, preto je potrebné a nutné rozvíjať komunikačné schopnosti, ale i podporovať i nadobudnutie správnych ortoepických a ortografických návykov a zručností. Súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu bolo vytváranie vzťahu k materinskému jazyku, zároveň sa podporoval a vytváral vzťah k materinskému jazyku a zároveň podporovala a utvrdzovala láska k rodnému jazyku a krajine.
Zvýšená pozornosť sa venovala čitateľskej gramotnosti, zručnosti žiakov a tým i zdokonaľovanie komunikačných zručností. Predpokladom správneho vyjadrovania sa je i vnímanie písaného slova. Cieľom vyučovacieho procesu bolo rozvíjať u žiakov schopnosť vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií. Z toho hľadiska je preto potrebná práca so slovníkmi a bezprostredný kontakt s textom.
V nemeckom jazyku sa kládol dôraz na zvládnutie ústnej komunikácie v rámci bežnej komunikácie v nemeckom jazyku. Pozornosť bola venovaná gramatickým javom a jednotlivým jazykovým rovinám , ako aj rozširovaniu slovnej zásoby.
Výchovno-vzdelávacie výsledky v predmete občianska výchova bola v predchádzajúcom školskom roku veľmi dobré. Žiaci boli oboznámení so základnými právami a povinnosťami. Pozornosť bola venovaná rozvoju etického myslenia a cítenia žiakov, ktoré bolo založené na empatii a na asertivite. Zvýšenú pozornosť je však i naďalej potrebné venovať eliminácii zlých mravných návykov u žiakov.
Žiaci zvládli učivo predpísané učebnými osnovami na veľmi dobrej úrovni. Žiaci si vytvárali v priebehu výchovno-vzdelávacieho procesu historické vedomie, ale zároveň nadobudli i kritický postoj k udalostiam. Výchovno-vzdelávací proces sa zameriaval i na pochopenie dôležitosti mierového spolunažívania jednotlivých krajín a národností. Žiaci využívali nielen názorný materiál, ale i rôzne druhy prameňov, z ktorých získavali informácie. Komparáciou prítomnosti a minulosti boli žiaci vedení k vytváraniu kritického stanoviska. Pozornosť bola venovaná práci s mapou a orientácii, ako aj k vytváraniu vlastného postoja k udalostiam historického charakteru.